Eetikakoodeks.
Kahjuks minu googeldamise oskus ja teema nõrk valdamine ei viinud ühegi tuntud ettevõtte IT koodeksi leidmiseni. Kuid antud teemal õppejõu kirjapandut lugedes tuli kohe meelde oma varasema tööandja eetikakoodeks või õigemini vastutustundlikud tööpõhimõtted nagu neid ettevõtte siseselt levitades kutsuti. Loomulikult ei ole see koodeks kirjutatud vaid puhtalt omanike ja seal töötavate inimeste headusest vaid osalt ka kuvandi loomiseks. Kesko on olnud Soome börsil tegev juba aastast 1960. Ettevõte on Soome kaubanduse pioneer ning teegutseb toidukaupade sektoris, ehitus- ja tehnikakaupade ning autokaupade sektoris. Eestis kuulub osaliselt Kesko kontserni K-RAUTA kauplustekett. Kokku on Kesko´l 1800 kauplust Soomes, Rootsis, Norras, Eestis, Lätis, Leedus, Valgevenes ja Poolas.
Aga väärtust see koodeks tõesti lisab. Aastate jooksul seda alati täiustati kuid põhi punktid on jäänud samaks. Dokument ise on eesti keeles leitav siit: Code of Conduct. Toon siinkohal välja lihtsustatud punktid.
Töötajatele on see koodeks olnud igaaastane kohustuslik lugemine. Selle lugemise tõestamiseks võttis personaliosakond iga aasta töötajatelt allkirja. Ka IT osakonna töötajatelt ja seetõttu julgengi üldistada antud koodeksit ka IT valdkonnale.
2011 ja 2012 aastal kuulutati Kesko maailma kõige eetilisemate jaekaubandusettevõtete hulka kuuluvaks ettevõtteks (tiitli ja auhinna annab välja Etisfääri Instituut ehk US Ethisphere Institute). Ju siis midagi on õigesti tehtud.
Üldiselt koodeks ise on hästi üles ehitatud ja täpsustatud näidetega. Paar head näidet, mida saab rakendada ka IT´s on:
1. Te kutsute ettevõtteid tegema suurt hankelepingupakkumist ja üheks pakkujaks on ühele teie perekonnasõbrale kuuluv firma. Te teate, et see sõber on usaldusväärne, kuid teise firma pakkumine oleks teie tööandjale odavam ja tervikuna parem. Millise pakkumise valite?
2. Teil on kavas saata sõpradele ja sugulastele jõulutervitusi, kuid olete kaotanud aadressiraamatu.
Sellest pole midagi, kuna teate, et paljud neist on teie tööandja kliendid, ja võite otsida vajalikud aadressid töö juures ettevõtte püsiklientide registrist. Kas see on sobiv?
Viimases näites on hästi kaasatud andmeturbe aspekt ning vastuseks tuleb loomulikult säte, et kliendiandmete ebaseaduslik avaldamine on keelatud.
Kogu koodeks on üles ehitatud väga lihtsalt ja arusaadavalt ning katab ära üldiselt päris laia spektri olukordadest, kus töötaja võib sattuda tootjate, tarnijate, klientide või muude koostööpartneritega suheldes/kaubeldes eetiliselt hallile alale. Lisaks on välja toodud tegevusjuhendi kasutuselevõtmise vastutajad ning käitumisjuhend probleemide ja rikkumiste ilmnemisel. Arvestades on väga erineva lugejaskonnaga (töötajate taust) ning infot ei ole keeruliseks aetud.
Tähtaeg 15.05 Erinevad ettevõtted ja organisatsioonid on koostanud mitmeid võrgust leitavaid IT-eetikakoodekseid. Vali neist üks huvipakkuvam ja analüüsi seda ajaveebiartiklis.
Comments
Post a Comment