IT proff
Minu jaoks on proffessionaal tavaliselt see, kes on vastavat teemat õppinud (ametlikult) ning vastavas valdkonnas kaua töötanud. Tõenäoliselt veidi lihtsustatud arvamus kuid nii see on seni olnud. Niivõinaa on inimeste sildistamine proffessionaaliks tunnetuslik. Eriti kui seda valdkonda ise ei adu.
Samas kui ma nüüd olen praegu Taltechi IT teaduskonnas õppimas (ilma eelneva IT teadmistega) siis tundub, et pean oma arvamust muutma. Üli palju on proffessionaale, kes on ise õppinud kuid mingi hetk lihtsalt vajavad tõestust oma oskustele (ja seetõttu astuvad näiteks magistriõppesse). Ehk et selles valdkonnas (ja tõenäoliselt ka paljudes teistes) ei ole meistriks olemiseks vajalik eelnev õppimist tõestav paber (selle tähtsus tuleb hiljem). Meister saab olla vabalt ise õppinu, või keda on töövaldkond on viinud IT alale ning teadmised tulevad esialgu töökaaslaste juhendamisest ja iseseisvast õppimisest.
Ma ütleks, et IT profi iseloomustamine saabki olla vaid iseloomustajast lähtuv. Kui seda teeb maapiirkonna väikese aleviku kassiir, keskastmejuht suures linnas, poliitik haridusvaldkonnas, kaitseväelane kaitseväe peastaabis või hoopis president siis igakord on see koostatud profiil täiesti erinev. Minu jaoks on IT proffessionaal eelkõige õige suhtumisega isik, kes suudab seda rasket teemat ka lihtsas keeles selgitada ning omab piisavalt laia silmaringi, et mitte spetsiifikasse kinni jääda. Igas valdkonnas on inimesi, kes võivad oma teemat tunda üdini kuid nt meeskonnatööd teha ei suuda kuna ei oska inimestega suhelda. Selline inimene ei ole minu arust proffessionaal. Ehk et suhtlusoskus on siinkohal väga vajalik. Ja oskus laskuda kaaskõneleja tasemele. Seega segu oskustest ja isikuomadustest moodustab IT proffessionaali. Loogilise mõtlemisega, tulemusele orienteeritud, kerge suhtleja, laiapõhjaliste teadmistega kogu valdkonnast ja teatud spetsialiseerimisega. Viks ja viisakas ka, et inimestele meeldida. Minu arust proffessionaal ei saa olla keegi, kes enamikele ei meeldi või kes jääb kahe leeri vahele (antipaatiat on sama palju kui sümpaatiat).
Tähtaeg 27.03 Kirjuta lühike kokkuvõtlik iseloomustus IT profi kohta Eestis (tänase seisuga; vajalikud eeldused, omadused ja oskused)
Minu jaoks on proffessionaal tavaliselt see, kes on vastavat teemat õppinud (ametlikult) ning vastavas valdkonnas kaua töötanud. Tõenäoliselt veidi lihtsustatud arvamus kuid nii see on seni olnud. Niivõinaa on inimeste sildistamine proffessionaaliks tunnetuslik. Eriti kui seda valdkonda ise ei adu.
Samas kui ma nüüd olen praegu Taltechi IT teaduskonnas õppimas (ilma eelneva IT teadmistega) siis tundub, et pean oma arvamust muutma. Üli palju on proffessionaale, kes on ise õppinud kuid mingi hetk lihtsalt vajavad tõestust oma oskustele (ja seetõttu astuvad näiteks magistriõppesse). Ehk et selles valdkonnas (ja tõenäoliselt ka paljudes teistes) ei ole meistriks olemiseks vajalik eelnev õppimist tõestav paber (selle tähtsus tuleb hiljem). Meister saab olla vabalt ise õppinu, või keda on töövaldkond on viinud IT alale ning teadmised tulevad esialgu töökaaslaste juhendamisest ja iseseisvast õppimisest.
Ma ütleks, et IT profi iseloomustamine saabki olla vaid iseloomustajast lähtuv. Kui seda teeb maapiirkonna väikese aleviku kassiir, keskastmejuht suures linnas, poliitik haridusvaldkonnas, kaitseväelane kaitseväe peastaabis või hoopis president siis igakord on see koostatud profiil täiesti erinev. Minu jaoks on IT proffessionaal eelkõige õige suhtumisega isik, kes suudab seda rasket teemat ka lihtsas keeles selgitada ning omab piisavalt laia silmaringi, et mitte spetsiifikasse kinni jääda. Igas valdkonnas on inimesi, kes võivad oma teemat tunda üdini kuid nt meeskonnatööd teha ei suuda kuna ei oska inimestega suhelda. Selline inimene ei ole minu arust proffessionaal. Ehk et suhtlusoskus on siinkohal väga vajalik. Ja oskus laskuda kaaskõneleja tasemele. Seega segu oskustest ja isikuomadustest moodustab IT proffessionaali. Loogilise mõtlemisega, tulemusele orienteeritud, kerge suhtleja, laiapõhjaliste teadmistega kogu valdkonnast ja teatud spetsialiseerimisega. Viks ja viisakas ka, et inimestele meeldida. Minu arust proffessionaal ei saa olla keegi, kes enamikele ei meeldi või kes jääb kahe leeri vahele (antipaatiat on sama palju kui sümpaatiat).
Tähtaeg 27.03 Kirjuta lühike kokkuvõtlik iseloomustus IT profi kohta Eestis (tänase seisuga; vajalikud eeldused, omadused ja oskused)
Comments
Post a Comment